Zodpovíme vám základní otázky a pomůžeme začít s EET bez zbytečných starostí.
Zákon o EET ukládá obchodníkům povinnost, evidovat všechny tržby placené v hotovosti, směnkou nebo šekem. Za každou platbu musí obchodník vydat účtenku s unikátním kódem, který vygeneruje Finanční správa. Účtenky je možné tisknout nebo odeslat e-mailem. Kontrolu nad plněním zákona vykonává Finanční správa a také Celní správa. Ročně vykonají několik desítek tisíc kontrol. Pokuta za nedodržení může být udělena až do 5 000 000 Kč.
Spuštění EET bylo naplánováno na 4 fáze. V první fázi (rok 2016) začalo platit pro ubytovací a stravovací služby. Ve fázi druhé to byl maloobchod a velkoobchod. Od 1. Května 2020 odstartovala současně 3. i 4. fáze a týká se například svobodných povolání, dopravy, zemědělství, řemesel a výrobních činností. S příchodem koronavirové krize byla povinnost elektronická evidence tržeb pro všechny subjekty pozastavena.
Novela zákona o elektronické evidenci tržeb z 30. Června 2020 prodloužila odklad EET až do konce roku 2020. Povinnost evidovat tržby tak vzniká subjektům, bez ohledu na to, do které fáze evidence tržeb spadají, k datu 1. ledna 2021.
I přes provedený odklad je systém EET v současné době plně funkční. Poplatníci mohou na dobrovolné bázi tržby stále evidovat a nečekat tak až na 1. ledna 2021, kdy povinnost evidence znovu vzniká.
Běžný online režim - nejjednodušší řešení, kdy pokladna odešle datovou zprávu do systému finanční správy a ta okamžitě vygeneruje kód, který se objeví na účtence. Potřebujete pouze připojení k internetu a pokladní systém podporující EET.
Zjednodušený offline režim - funguje stejně jako běžný online režim, ale data se nemusí odesílat hned. Tržby se musí zaevidovat do 5 dnů od uskutečnění. Hodí se tedy tam, kde nemáte internetové připojení. O zjednodušený režim si musíte požádat na finanční správě, ta žádost posoudí a do 15 dnů pošle rozhodnutí.
Zvláštní papírový režim - režim ke kterému nepotřebujete pokladní zařízení ani internetové připojení je tím nejkomplikovanějším. Postupně vydáváte papírové účtenky (vždy tu s nejnižším číslem z bloku), stejnopis uchováváte do uplynutí lhůty pro stanovení daně z příjmů a každé čtvrtletí podáváte správci daně oznámení o tžbách. Papírový režim vám opět musí povolit finanční správa a to pouze pokud nejste plátci DPH, nemáte více než 2 zaměstnance a vaše tržby nepřesahují 600 000 Kč ročně.
V první řadě je nutné, pořídit si vhodný pokladní systém, který bude EET certifikáty podporovat. S jeho výběrem Vám rádi pomůžeme.
Dále je nutné zažádat finanční správu o přidělení autorizačních údajů díky kterým budete generovat jednotlivé certifikáty. To můžete udělat osobně na kterémkoliv finančním úřadě, nebo elektronicky na Daňovém portálu, za pomoci přihlašovacích údajů z vaší datové schránky.
Pomocí autorizačních údajů se přihlásíte do aplikace EET přístupné přes Daňový portál a zaregistrujete své provozovny. Následně už můžete vygenerovat certifikát, kterými systém identifikuje podnikatele, který mu tržbu k zaevidování zasílá. Certifikát můžete mít dohromady pro všechna svá pokladní zařízení, ale také samostatně pro jednotlivé provozovny nebo přímo jednotlivé pokladny.
Na závěr musíte na viditelném místě v provozovně označit, v jakém režimu tržby evidujete.
Informace byly čerpány z webu Finanční správy etrzby.cz
Nechte nám na sebe kontakt a co nejdřív se vám ozveme.